صنعت جواهرسازی و زیورآلات از قدیمی ترین صنایع شکل گرفته توسط انسان است ، یعنی از زمانی که یادگرفتیم فلزات را ذوب نماییم ، با گذشت زمان و ورود ابزارهای تراشکاری و فرمدهی خودکار در این صنف موجب افزایش کیفیت و ظرافت بیشتر شد ، اما کافی نبود . چرا که نیاز بشر همواره در حال تغییر و کالاهای لوکس که جنبه نمایشی داشتند رو به اختصاصی تر شدن کرد ، تا جایی که امروزه ما میتوانیم جواهرات خود را بصورت اختصاصی و با سلیقه خود سفارش دهیم.

تا قبل از ورود چاپگر سه بعدی به دنیای جواهرات ، استادکاران با تجربه یک مدل را طی زمان طولانی آماده و سپس از آن قالب و یا خود مدل را عرضه میکردند.حال با ورود پرینترهای سه بعدی در این حوضه شاهد این هستیم که استادکاران با استفاده از تجربه گذشته قادر هستند مدلهایی را خلق کنند که شاید در گذشته توسط دست قابل ساخت نبود.

ابزار فرمدهی و تراشکاری به ابزار دیجیتال در نرم افزارهای مخصوص طراحی جواهرات تبدیل شده با امکانات بسیار وسیعتر که قابلیت طراحی پیشرفته را فراهم میسازد. خروجی این نرم افزار ها فایلی است سه بعدی که توسط چاپگر قابل چاپ است.نوع پرینتر مورد استفاده در جواهرسازی عموما از خانواده پرینترهای DLP است ، دلیل استفاده از این چاپگر دقت بالا و نوع رزین مصرفی با قابلیت ریختگری است . امید است استادکاران در این حوضه با استفاده از این ابزار قدرتمند بتوانند فاصله ایده تا خلق محصول را به حداقل و متقابل ارزش افزوده بیشتر حاصل نمایند.

jew