پیوند استخوان با چاپگر ۳ بعدی

پیوند استخوان با چاپگر ۳ بعدی

چاپ سه بعدی امروزه هم به عنوان یک سرگرمی و هم به عنوان فناوری پیشرفته در صنعت به ویژه در پزشکی. همراه ما در مقاله پیوند استخوان با چاپگر ۳ بعدی باشید تا با این فناوری منحصر بفرد بیشتر آشنا شویم.

پیوند استخوان با چاپگر ۳ بعدی

قبل از اینکه به موضوع پیوند استخوان با چاپگر ۳ بعدی بپردازیم، بهتر است در ابتدا به ماهیت استخوان نگاهی بیاندازیم.

استخوان یک بافت اسکلتی است که از اندام های ما محافظت می کند و به عضلات ما ثبات می دهد. بنابراین مهم است که دست نخورده و سالم بماند.

خود از دو فاز تشکیل شده است،

  1. یک فاز سرامیکی به نام هیدروکسی آپاتیت
  2. یک فاز پلیمری به نام کلاژن

یکی از شگفت انگیزترین خواص استخوان این می‌باشد که می تواند نقایص کوچک را خود ترمیم کند.

با این حال، اگر آسیب خیلی بزرگ باشد، در بازسازی آن به تنهایی مشکل دارد و نیاز به کمک اضافی دارد. ما می‌توانیم با افزودن یک ماده حمایتی، به نام پیوند استخوان یا داربست، در داخل ناحیه آسیب‌دیده، به بهبود استخوان در شکستگی‌های بزرگ کمک کنیم.

برای ترمیم صحیح و سریع استخوان، مهم است که این پیوند استخوانی کاملاً در حفره قسمت از دست رفته استخوان جا بیفتد و ترکیبی مشابه با استخوان داشته باشد.

حضور پرینتر سه بعدی

چاپ سه بعدی امکان ساخت پیوندهای استخوانی را با همان شکل استخوان گمشده فراهم می کند.

و این اتفاق امکان پذیر است زیرا طراحی هر پیوند استخوانی با چاپ سه بعدی بر اساس تصاویر پزشکی گرفته شده مستقیماً از استخوان شکسته در بیمار است.

| در مقاله های قبل در سایت مدریک به طور گسترده درباره پرینتر 3 بعدی ، انواع نازل های پرینتر ۳ بعدی ، چگونگی ساخت فیلامنت پرینتر ۳ بعدی و مزایا و معایب پرینتر 3 بعدی صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با هر یک از موارد اشاره شده بر روی آن کلیک کنید.

ترکیب هر پیوند استخوان را می توان با استفاده از مواد مختلف هنگام پرینت سه بعدی قطعه تغییر داد. این بدان معناست که نه تنها هندسه و ترکیب مواد در پیوند استخوان را می توان کنترل کرد، بلکه خواص مکانیکی را نیز می توان تغییر داد تا الزامات لازم برای تثبیت استخوان شکسته را برآورده کند.

پیوند استخوان با پرینتر سه بعدی
پیوند استخوان با پرینتر سه بعدی

|جهت ثبت سفارش و مشاهده نمونه کارهای ما ، ما را در صفحه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.

آینده این فناوری

به دنبال پیشرفت‌های تحقیقاتی اخیر، با هدف تقلید بهتر و الگوبرداری از استخوان طبیعی در سطوح مختلف، انتظار می‌رود پیشرفت‌های آتی در پیوندهای تجاری استخوان با چاپ سه بعدی انجام شود.

به عنوان مثال، کامپوزیت های پلیمری-سرامیکی که ساختار کلاژن-هیدروکسی آپاتیت موجود در استخوان طبیعی را تکرار می کنند، ممکن است بر شکنندگی ذاتی پیوندهای استخوانی صرفاً سرامیکی غلبه کنند، که از استفاده از آنها در کاربردهای باربر جلوگیری می کند.

یکی دیگر از زمینه های بهبود مربوط به عملکرد بیولوژیکی است. اگرچه بیشتر گرافت‌های سرامیکی پرینت سه بعدی، زیست سازگاری بسیار خوبی دارند، اما هنوز با عملکرد استخوان طبیعی فاصله دارند.

پرینت سه بعدی ایمپلنت فک و صورت

تولید افزودنی به طور فزاینده ای برای جراحی های فک و صورت به شکلی که نتایج بیمار را بهبود می بخشد و همچنین می‌تواند در جمجمه بیماران کاشته شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال، مرکز تحقیقات صنعتی کبک (CRIQ) ایمپلنت‌های استخوان فک پایین را برای بیمار پرینت سه بعدی می‌کند، در حالی که محققان دانشگاه پائولیستا یک پروتز صورت یک بازمانده از سرطان را به صورت سه بعدی پرینت کرده‌اند.

در همین حال، اوایل سال جاری، Health Canada اولین ایمپلنت پزشکی چاپ سه بعدی ساخت کانادا خود را برای استفاده در جراحی بازسازی صورت بیماران مبتلا به سرطان دهان تایید کرد.

گروهی از محققان کره‌ای یک مطالعه را برای بررسی اثربخشی و ایمنی ایمپلنت‌های تیتانیوم پرینت سه بعدی روی استخوان‌های فک و صورت انجام دادند. این مطالعه پیامدهای 16 بیمار با نقایص مختلف فک و صورت را مشاهده کرد که تقریباً همه ایمپلنت‌ها نتایج درمانی رضایت‌بخشی را نشان دادند.

مدریک ، با سالها تجربه و در اختیار داشتن تیم متخصص در یک واحد تولیدی مجهز، پاسخگوی نیاز تولیدی شما می‌باشد.

  • طراحی خطوط تولید و اتوماسیون صنعتی
  • طراحی و ساخت ماشین ابزار CNC
  • طراحی و ساخت روباتهای صنعتی
  • تولید انواع چاپگر سه بعدی و پنج بعدی
  • تولید مواد اولیه چاپگر سه بعدی

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید