چگونگی ساخت فیلامنت پرینتر ۳ بعدی

چگونگی ساخت فیلامنت پرینتر ۳ بعدی

در این مقاله قصد داریم به چگونگی ساخت فیلامنت پرینتر ۳ بعدی نگاهی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

چگونگی ساخت فیلامنت پرینتر ۳ بعدی

قبل از اینکه چگونگی ساخت فیلامنت پرینتر ۳ بعدی را بررسی کنیم. ابتدا صحبت جزئی درباره خود فیلامنت و کاربرد آن می‌کنیم.

فیلامنت در لغت و کلمه به معنی رشته است . از مهم ترین و  اصلی ترین مواد مورد استفاده در چاپگرهای سه بعدی فیلامنت نامیده می‌شود. علت اسم فیلامنت فقط بخاطر شکل و ظاهر آن است.

کاربرد فیلامنت

انتخاب فیلامنت پرینتر سه بعدی برای هر قطعه و کاربری خاص، نیازمند دانش و تجربه‌ی کافی می‌باشدهر کدام از فیلامنت‌ها دارای خواص مکانیکی، گرمایی و حتی الکتریکی مختص به خود هستند.

برای آشنایی بیشتر با کاربرد فیلامنت بر روی لینک کلیک کنید.

عمده مواد اولیه فیلامنت

می‌شود گفت عمده مواد اولیه فیلامنت که هم اکنون در بازار جهانی به وفور یافت میشوند عبارتند از:

  • NINJA
  • FLEX
  • LAYWOOD
  • ABS
  • PLA
  • HIPS
  • PVA
  • CONDUCTIVE
چگونه فیلامنت پرینتر ۳ بعدی ساخته می شود
چگونه فیلامنت پرینتر ۳ بعدی ساخته می شود

|جهت ثبت سفارش و مشاهده نمونه کارهای ما ، ما را در صفحه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.

مراحل تهیه آن

ساخت پلاستیک:

ابتدایی ترین مرحله در فرآیند تولید فیلامنت، ساخت پلاستیک می‌باشد. در طول مسیر پالایش، نفت خام در یک کوره صنعتی گرم می شود که بسیاری از اجزای گوناگون آن را جدا می کند. یکی از اجزای آن، نفتا، بیشترین نقش را در ساخت پلاستیک دارد.

نفتا و کاتالیزورها و سایر اجزای شیمیایی در یک راکتور پلیمریزاسیون می‌باشند، که به صورت شیمیایی پیوند خورده اند. سپس محصولات نفتای پلیمریزه شده ترکیب و فرآوری می شوند. این فرآیند که شامل ذوب محصولات و مخلوط کردن آنها با سایر مواد تشکیل دهنده پلاستیک است به قطعات کوچک تری به نام گرانول یا رزین، دانه بندی می شود.

تامین کنندگان مواد پلاستیک، معمولا گرانول ها و رزین های شفاف یا سفید را تولید می کنند. که این امر باعث می‌شود به مصرف کنندگان  اجازه داده شود که کنترل بیشتری بر فرآیند رنگ آمیزی داشته باشند.

آماده سازی اولیه:

آماده سازی گرانول های ایجاد شده برای مرحله بعدی، شکل دادن آن است، جایی که آنها به شکل رشته مانند خود جامد می شوند. گرانول ها در یک مخلوط کن صنعتی قرار می گیرند و با مواد افزودنی گوناگون ترکیب می شوند تا خواص خاصی به فیلامنت بدهند.

این افزودنی‌ها می‌توانند شامل رنگ‌ها باشند یا موارد دیگری که به خواصی همچون مقاومت در برابر ضربه، استحکام، یکپارچگی ساختاری و حتی خواص مغناطیسی کمک می‌کنند.

فیلامنت هایی با اشکال گوناگون، مانند چوب، با مخلوط کردن آن ها با مواد افزودنی خاص همچون خاک اره یا ذرات چوب با گلوله های پلاستیکی ساخته می شوند.

شکل دادن به آن:

شکل دادن به گرانول ها به شکل رشته ای است، که این فرآیند شامل دو مورد زیر می‌شود :

  • گرمایش
  • سرمایش
قرقره کردن:

در این مرحله ، موتور ها فیلامنت مورد نظر را از محفظه خنک کننده به مکانیزم قرقره می کشند. فرآیند قرقره کردن به این صورت است که با اندازه گیری قطر فیلامنت توسط یک دستگاه لیزر شروع می شود تا اطمینان حاصل شود که در محدوده تحمل قطر هدف قرار دارد، که معمولا 1.75 میلی متر یا 2.85 میلی متر می‌باشد.

سپس فیلامنت به یک قرقره متصل می شود و دور آن پیچیده می شود. هنگامی که حسگرها تشخیص دادند که قرقره پر می‌باشد، رشته بریده شده و محکم تر می شود. این فرآیند دوباره شروع می شود و قرقره بعدی را پر می کند تا زمانی که دسته فیلامنت تمام شود.

 همانطور که مشاهده می‌کنید، زمان زیادی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت بالای فیلامنتی که دریافت می کنید وجود دارد. اکنون حس بهتری از تمام کارهایی که در پشت صحنه تهیه آن اتفاق می‌افتد، خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید