مزایا و معایب پرینتر 3 بعدی چیست؟

پرینتر 3 بعدی

در مقالات قبلی با پرینتر 3 بعدی و کاربردهای آن آشنا شدیم که می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

این پرینترها در صنعت‌های مختلفی مانند قالب‌سازی، اتومبیل‌سازی، معماری و صنایع نظامی استفاده می‌شوند.

این تکنولوژی نوظهور به دلایل مختلفی پرطرفدار است و قطعا مانند هر چیز دیگری از نقاط ضعفی هم برخوردار است. امروز می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب پرینترهای 3 بعدی بپردازیم، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

| مزیت های پرینتر 3 بعدی

  • سرعت بیشتر و هزینه ی کمتر

پرینتر 3 بعدی مزایای بسیاری دارد که میتوان به سرعت ساخت سریع‌تر و هزینه کم‌تر آن پس از هزینه اولیه اشاره کرد.

اگر بخواهید با پرینتر 3 بعدی محصولی تولید کنید، کسب و کار شما نسبت به استفاده از شیوه‌های قدیمی هزینه‌های کمتری را متحمل خواهد شد چرا که برای تولید یک قطعه تنها به یک یا دو دستگاه نیاز دارید.

همینطور در فرآیند تولید با این پرینترها ضایعات کمتری تولید می‌شود.

مزایا و معایب پرینتر 3 بعدی
مزایا و معایب پرینتر 3 بعدی
  • سفارشی سازی محصول

یکی دیگر از مزیت‌های مهم پرینترها قابلیت شخصی‌سازی محصول است، نرم‌افزار کامپیوتری به شما این امکان را می‌دهد تا با طراحی دقیق، تغییر، اصلاح و یا شخصی‌سازی کردن محصولات با نتیجه‌ای منطبق با ویژگی‌های درخواستی‌تان روبرو شوید.

به عنوان مثال این قابلیت نقش بسیار مهمی در علم پزشکی و جراحی دارد که ورود به این بحث کمی تخصصی و خارج از حوصله‌ی این مقاله است.

  • افزایش موقعیت های شغلی

استفاده گسترده از فناوری پرینت 3 بعدی قطعاً تقاضا برای مهندسانی که این چاپگرها را طراحی می‌کنند، تکنسین‌هایی که در عیب‌یابی و تعمیر و نگهداری آن مهارت دارند و طراحانی برای طراحی اولیه محصولات را افزایش می‌دهد.

فلذا اگر بخواهیم در بحث کلان به این موضوع نگاه کنیم یک نکته‌ی مثبت فراگیر شدن استفاده از پرینترها، ایجاد مشاغل بیشتر و کمک به بهبود چرخه‌ی اقتصادی میباشد.

برای دیدن محصولات بیشتر پیج ما در اینستاگرام را دنبال کنید

قیمت پرینتر 3 بعدی
قیمت پرینتر 3 بعدی

| معایب پرینترهای سه بعدی

  • افزایش تولید محصولات تقلبی

با رایج شدن این فناوری، امکان تولید محصولات تقلبی از آن‌هایی که دارای کپی رایت هستند نیز رایج‌تر می شود و تشخیص اینکه محصول اصلی کدام است تقریبا غیرممکن خواهد بود.

قطعاً حقوق مالکیت معنوی با چالش روبرو خواهد شد، به ویژه در مورد ارزش یک محصول موجود در یک فایل دیجیتال، این سوال وجود دارد که آیا تولیدکنندگان حق کپی رایت را درنظر می‌گیرند؟

چاپ سه بعدی
چاپ سه بعدی
  • محدودیت استفاده از مواد مختلف

در حال حاضر، پرینترهای سه بعدی فقط می توانند اقلامی از رزین، سرامیک، پلاستیک و فلزات خاص ایجاد کنند و همین موضوع دست تولیدکننده‌ها را برای ایجاد تنوع در محصولاتشان بسته است.

همانطور که می‌بینید، پرینت سه بعدی با استفاده از فناوری‌ها و مواد ترکیبی، هنوز در حال توسعه است و در آینده اقلام مصرفی دیگری مثل کامپوزیت‌ها، مواد غذایی و مواد زیستی به گزینه‌های دیگر اضافه خواهند شد.

  • هزینه ی بالا در تولید انبوه

این روش چاپ می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد یا حتی جایگزین فرآیندهای سنتی تولید و حمل و نقل شود اما در حال حاضر نمی‌تواند با سرعت تولید سنتی رقابت کند، بنابراین راه حل خوبی برای تولید انبوه کالا نیست.

فرآیندهای تولید انبوه سنتی به طور قابل توجهی ارزان‌تر از استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای تولید مقادیر زیاد است. هنوز چاپ‌گرهای سه بعدی در مقدار محصولی که می توانند ایجاد کنند، محدود هستند.

مزایا پرینتر سه بعدی
مزایا پرینتر سه بعدی

| برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید